South Island Part 1 - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Jules en Vojta - WaarBenJij.nu South Island Part 1 - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Jules en Vojta - WaarBenJij.nu

South Island Part 1

Blijf op de hoogte en volg Jules en Vojta

23 Maart 2013 | Nieuw Zeeland, Wanaka

Na een hele mooie (maar dure) trip met de ferry vanuit Wellington kwamen we aan in Picton. Picton heeft niets behalve dat het de toegangspoort tot het zuidereiland is, dus na één dagje in een acrobatenhostel, leuk voor de verandering zullen we maar zeggen, konden wij eindelijk aan onze busreis beginnen!

De Stray-bus is eigenlijk heel leuk. De chauffeurs zijn, vooralsnog, heel aardig en vertellen een beetje waar je langsrijdt, je komt echt op interessante plekken en je komt natuurlijk heel veel mensen tegen. Het gaat wel erg snel, omdat je bijna elke dag weer verder rijdt en je maakt enorm veel mee in een week. Na de eerste dag stapten we alleen al uit in Abel Tasman national park, waar we onze eerste Great Walk gingen doen, 55 km in 3 dagen. We hadden al die tijd in Abel Tasman (5 dagen) geen telefoonsignaal of internet, wat eigenlijk best raar is; letterlijk afgesloten zijn van de buitenwereld. Met 25 kilo op je rug 20 km op een dag lopen is nogal wat, maar het was echt super. In het bos lopen, de hoek om komen en een prachtige baai met een wit strand zien, plekken die je alleen bij laagtij kunt oversteken (en dan nog tot je knieën in het water), campings waar letterlijk niks is behalve drinkwater en heel karig eten omdat je extra eten dus ook mee moet sjouwen. Het was een hele onderneming, maar het was echt top.

Na Abel Tasman sprongen we weer op de bus en na ons eerst even te hebben uitgeleefd in de supermarkt (na 5 dagen rijst waren chocola, chips en cola echt een verademing) en een nogal gekke avond in een kleine coal-mining-town, kwamen we aan bij de Franz Joseph gletsjer. Hier hebben we vooral een dagje ontspand (we hebben onze eerste regen gehad!! ), en St Patrick’s day gevierd. Het Engelse ontbijt met heel veel vlees en uiteraard een Guinness was heerlijk; vervolgens kaarten in de hot tub en ’s avonds de bar in was een uitstekende combinatie. We zijn ook nog naar de Fox glacier geweest, omdat het kan, dus gletsjers hebben we inmiddels ook al gehad.

We zijn sindsdien een beetje samen met 4 anderen, een andere Nederlander, een Belg, een Zwitser en een Canadees meisje, allemaal 18-19. Dit is vooral met het eten heel makkelijk, waardoor we in Wanaka, een skidorpje aan een prachtig meer, voor minder dan 3 euro per persoon elke avond heel veel en heel lekker gegeten hebben en uiteraard is het gewoon heel gezellig. Hier hebben we ook wat gewandeld en zijn naar een heel leuk museum geweest. Op de busrit naar Queenstown hebben we besloten om met zijn allen een andere Great Walk te gaan doen, de Routeburn Track, dus nadat we vanaf morgen wederom 4 dagen van de radar zijn verdwenen schrijven we over Queenstown, want dat verdient ook nog wel een paar eigen alinea’s!

• 23 Maart 2013 - 21:27

Henriette En Bert De Bresser :

Hoi Hoi

Hopelijk is het weer bij jullie niet zo van slag als hier, het sneeuwde vandaag en het was de koudste 23 maart sinds 100 jaar. En als ik goed ben ingelicht moet het bij jullie op het Zuidereiland ruim 20 graden zijn. Goede reis verder , geniet ervan!

• 24 Maart 2013 - 09:11

Petra:

Překlad pro české návštěvníky tété stránky:
    Po moc krásné (ale drahé) plavbě z Wellingtonu jsem se dostali do PICTON. Kromě toho, že je to brána na Jižní ostrov jsme neobjevili žádné jiné zajímavosti, a po jedné noci v hotelu pro akrobaty (což byla příjemná změna), jsme se konečně dostali k začátku našeho cestování autobusem.
    Stray-bus je super. Řidiči jsou neuvěřitelně příjemní, vykládají o místech, kterými projíždíme. Jsou to opravdu zajímavá místa a takoví jsou i lidé, se kterými se setkáváme. Všechno ubíhá rychle, protože téměř každý den se jede dále a za týden máš spoustu nových zážitků.
    Po prvním dni jsem vystoupili v Národním parku ABEL TASMAN, abychom se vydali na naši první GREAT WALK ( Velkou/úžasnou procházku), která pro nás znamenala 55 kilometrů za tři dny. Pět dní jsme neměli telefonní signal ani internet, což bylo dost zvláštní být opravdu odříznutý od okolního světa. S 25 kily na zádech je 20 kilometrů denně opravdu něco, ale vážně to bylo super! Třeba jít lesem a najednou narazit na nádherný záliv s bílým pískem, místa, kde při odlivu můžeš (ikdyž někdy po kolena ve vodě) přejít na druhou stranu, kempy, kde není kromě pitné vody vůbec nic, jídlo velice střídmé, abys toho nemusel moc vláčet…Bylo to dobrodružství, které rozhodně stálo za to.
    Po Abel Tasman jsme opět nasedli do autobusu, abychom opravdu si užili v supermarketu ( čokoláda, čipsy a cola byly pro nás neskutečnou úlevou) a pak ještě úžasný večer v malém hornickém městečku…
    Pak jsme se dostali k ledovci FRANZ JOSEPH. Zde jsme si odpočinuli, zažili první déšť a oslavili Sv. Patrika. Anglická snídaně se spoustou masa a samozřejmě Guiness byly super, taky hraní karet v horké lázni v kombinaci s následnou návštěvou baru vřele doporučujeme. Mimojiné jsme se vydali k ledovci Fox, čímž můžeme říct, že ledovce jsme už rozhodně viděli.
    Od té doby trávíme čas se čtyřmi jinými cestovateli, Holanďan, Belgičan, Švýcar a Kanaďanka, všichni 18 nebo 19ti letí. Je to nejen praktické díky jídlu ( v Wanaka, lyžařská vesnička u jezera, jsme se každý den dobře navečeřeli za méně než 3 eura), ale je to taky moc příjemné.
    Taky tady jsme si všechno pořádně prošli a byli jsme v moc pěkném muzeu. Cestou autobusem do QUEENSTOWN jsme se rozhodli, že další túru Routeburn Track podnikneme společně. Takže od zítřka (23.března) jsme na pochodu bez telefónního signálu a internetového spojení. Až se vrátíme podáme zpravodajství taky o pobytu v Queenstown, protože na to opravdu pár odstavců budeme potřebovat!

• 24 Maart 2013 - 20:00

Cor:

Hoi mannen,
    Wij hebben dit weekend in de sneeuw gelopen tijdens onze Pieterpadwandeling. Iets minder bagage dan jullie. Jazeker, 24 maart, dus lente! -10 gevoelstemperatuur, wintersportjack, muts, handschoenen enz.
    Gelukkig treffen jullie het beter zo aan de mooie foto's te zien.
    Ben ook benieuwd naar deel 2.

• 26 Maart 2013 - 00:14

Henk:

Goed bezig, jongens! Leuk om jullie zo te volgen, ben benieuwd naar het verslag van de volgende wandeling. En mocht er even iets tegenzitten: no worries, mates!