Van Paihia naar Wellington - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Jules en Vojta - WaarBenJij.nu Van Paihia naar Wellington - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Jules en Vojta - WaarBenJij.nu

Van Paihia naar Wellington

Blijf op de hoogte en volg Jules en Vojta

08 Maart 2013 | Nieuw Zeeland, Wellington

Volgens mij is onze laatste blog nu alweer 2 weken geleden, we zitten inmiddels in Wellington en hebben nogal wat gedaan. In The Bay of Islands zijn we eerst op een soort van dolfijnencruise geweest. We zijn de hele Bay Of Islands rondgevaren, wat heel erg mooi was en hebben een heleboel dolfijnen gezien. We konden ook nog 2 keer het water in om ‘met ze te zwemmen’, maar Jules die er eentje op 1,5 meter in het water zag, is het dichtste bij dat we zijn gekomen; ze hadden schijnbaar geen zin. De dag erna zijn we met een bustour naar Cape Reinga gegaan, het Noordelijkste puntje van Nieuw-Zeeland, waar 2 zeeën letterlijk tegen elkaar aan klappen. Ook nog van erg hoge zandduinen af gebodyboard, wat serieus hard ging en eindelijk eens de beroemde fish&chips geprobeerd.

Na Paihia zijn we naar de westkust gelift, achterop een pickup-truck tussen de banden en dozen, waar we heel leuk bij zonsondergang in de Hokianga Harbour hebben gezwommen, maar dat was het dan ook wel. Vervolgens zijn we binnen 4 dagen naar Wellington gelift, zo’n 1000 kilmoter. Onze tent opzetten op een rugbyveld en op een bouwterrein, uren en uren langs de weg staan zonder opgepikt te worden, kilometers langs de weg lopen op zoek naar een liftplek, een auto die kapotgaat waarna we in the middle of nowhere achtergelaten worden, iemand die met 120 door slingerende bergweggetjes rijdt, we hebben letterlijk ALLES gehad, maar uiteindelijk hebben we het gehaald.

Hier moesten we wel even van bijkomen en gelukkig konden we in Wellington bij een vriendin van Vojta’s moeder blijven (in een soort Bed&Breakfast), waar het echt heel leuk en fijn was om te zitten. Het was vooral ook erg makkelijk om eindelijk weer eens huiselijke dingen tot je beschikking te hebben als een tang om je zonnebril te maken of een tuinslang (en de ruimte) om het lek in je matje te ontdekken. In Wellington hebben we vrij weinig gedaan. De stad zelf is best leuk maar niet echt spectaculair en een van onze hoogtepunten was dat we een pinguïn gezien hebben, volgens mij zegt dat wel genoeg. We zijn ook nog een rugbywedstrijd gaan kijken die echt heel vet was en morgen gaan we met de ferry naar het zuidereiland. Letterlijk iedereen hier blijft herhalen dat het zuidereiland verschrikkelijk mooi is en echt veel leuker dan het noordereiland, dus we zijn benieuwd!

Als je nog iets wil weten of je iets afvraagt, schrijf het vooral hieronder ofzo, dat vinden wij juist leuk! Om te voorkomen dat het langdradig wordt, willen we ergens nog wel eens overheen schieten, dus gewoon doen!

• 08 Maart 2013 - 11:46

Henriette De Bresser :

Jules en Vojta

Nou op naar dat mooie zuidereiland dan en heel veel succes met het liften.
    Als ik langs zou rijden ( maar ja ik heb ten eerste geen rijbewijs en ten tweede reis ik niet zo ver ) zou ik jullie meteen meenemen hoor!
    Wij volgen jullie verhalen met belangstelling.
    Groetjes uit een ( op dit moment ) zonnig Hapert maar voor het weekend is er weer sneeuw en kou voorspeld.

• 08 Maart 2013 - 16:00

Lonneke:

Ha Vojta en Jules,

Leuk om jullie verhalen te lezen! Er poppen bij mij allemaal herinneringen op aan mijn liftavonturen samen met Marco (van way back). Soms zat het mee (in 1,5 dag in Spanje) en soms ook tegen (3,5 dag en dan nog niet in Italië...). Bij ons werkte het goed als we steeds op een benzinestation werden afgezet. Konden we daar rustig verder zoeken naar een lift en zelf op mensen afstappen.
    Ben benieuwd hoe jullie het zuidereiland vinden. Wij zagen laatst The Hobbitt en die landschappen daar zijn toch wel afschuwelijk belachelijk mooi! Ga ervan genieten! Hier dachten we dat de lente begonnen was, maar helaas wordt het weer akelig koud dit weekend. Niks zwemmen in baaien hier :-(

groetjes!
    Lonneke (en Marco, Paco en Liv)

• 08 Maart 2013 - 20:40

Elles:

Een pinguïn als hoogtepunt. Nu ben ik echt jaloers.

• 09 Maart 2013 - 10:42

Děda,babi,Demi:

Jsme rádi, že můžeme prostřednictvím vaší profesionální fotodokumentace sledovat průběh vašeho putování a vidět, že jste v pohodě a spokojeni. U nás bylo 3 dny jaro a teď se opět schyluje k zimě. Myslíme na vás, přejeme další krásné zážitky a těšíme se na příští fotografický soubor. Hodně pozdravů ze životických lánů!

• 09 Maart 2013 - 18:16

Geert Van Der Ligt:

Godverdomme man, een pinguin! Ik zou er fukking moord voor doen!
    Groetjes en al die dingen!

• 10 Maart 2013 - 16:47

Henny:

Hallo jongens, wat hebben jullie veel plezier. Geniet ervan, maak herinneringen! Ik zal jullie foto's bekijken en denken........ Wat mooi dat jullie dit doen!!

• 10 Maart 2013 - 22:55

Petra:

Překlad pro CZ fans:

Z PAIHIA do WELLINGTONu
    Podle mne uběhly už dva týdny od našeho posledního blogu. Mezitím jsme ve Wellingtonu a dost jsme toho zažili.
    V THE BAY OF ISLANDS jsme podnikli cruise za delfíny. Projeli jsme celý záliv, bylo to opravdu nádherné a viděli jsme spoustu delfínů. Dvakrát jsme taky mohli do vody, abychom si s nimi zaplavali. Ten delfín kterého Jules viděl ze vzdálenosti asi metru a půl byl ten nejbližší. Asi zkrátka neměli do plavání s námi příliš chuti.
    Den poté jsme se autobusem přemístili na CAPE REIGNA, nejsevernější bod Nového Zélandu, kde se doslova a do písmene setkávají dvě moře. Na opravdu vysokých dunách jsme vyzkoušeli bodyboard ( ???,pozn. překladatele=PP), jelo to vážně moc rychle. A pak přišly konečně na řadu známé fish´n´chips.
    Z PAIHIA jsme se stopem na pickupu mezi pneumatikami a krabicemi dostali západní pobřeží. Tam jsme si v HOKIANDA HARBOUR při úžasném západu slunce zaplavali, a to bylo tak asi vše.
    V následujících 4 dnech a asi 1000 km: stan na ragbyovém hřišti a staveništi, nekonečné hodiny na dálnici, aniž by nás někdo vzal, kilometry chůze strávené hledáním vhodnějšího místa na stopování, cestování autem, které se pokazí in the middle of nowhere ( tam kde lišky dávají dobrou noc) , kus cesty s člověkem, který se žene stodvacítkou přes všechny horské serpetýny….. zažili jsme snad opravdu všechno, ale zvládli jsme to a dostali do Wellingtonu.
    Tam jsme se z toho všeho museli vzpamatovat. Naštěstí jsme našli přístřeší v B&B u kamarádky Vojtovy mámy Denise ( PP: vlastně kamarádky Ivany, která toto cestování prožívá stejně intenzivně jako P(překladatelka)). Bylo to super, rozhodně nejen díky praktickým záležitostem jako například: mít kleště k utažení šroubků na slunečních brýlích, hadici ( a prostor) k objevení díry v matraci…atd. Ve Wellingtonu jsme toho moc nepodnikli. Město je pěkné, ale přesto bylo největším zážitkem vidět tučňáka, a to mluví samo za sebe. Byli jsme na ragbyovém utkání, to rozhodně stálo za to!
    Zítra lodí na Jižní ostrov. Všichni, opravdu všichni říkají, že Jižní ostrov je neskutečně krásný, mnohem hezčí než ten severní. Jsme zvědaví….
    Pokud chcete ještě něco vědět, pokud je něco nejasné, pište. To se nám líbí!
    Vlastně píšeme tak krátce, abychom nikoho nenudili….

• 10 Maart 2013 - 23:12

Bobanek:

Vojtásku,hodně štěstí na jihu. Pusu

• 22 Maart 2013 - 17:37

Bobanek:

Viděla jsem Tvé lety. Užasné.