Whangarei & Paihia - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Jules en Vojta - WaarBenJij.nu Whangarei & Paihia - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Jules en Vojta - WaarBenJij.nu

Whangarei & Paihia

Blijf op de hoogte en volg Jules en Vojta

24 Februari 2013 | Nieuw Zeeland, Paihia

Na Waiheke Island zijn we vanuit Auckland naar het noorden gaan proberen te liften, afgelopen zondag (17 februari). In Auckland lukte dat totaal niet, waardoor we na 1,5 uur met een bus naar Waiwera gingen, zo’n 50 km boven Auckland. Hier besloten we te overnachten, waarvoor we uiteindelijk naast een bijna verlaten strand op een grasveld in een regionaal park (illegaal) onze tent opzetten, verstopt tussen 2 bomen. Hiervoor moesten we wel eerst met backpack en al naar het park toe waden, aangezien het water nog vrij hoog stond.

De volgende morgen zijn we weer gaan liften, wat al snel resultaat had. We hebben voor in totaal 4 verschillende lifts en 150 km zo’n drie kwartier staan wachten, richting Whangarei, de grootste stad ten noorden van Auckland. Het liften was eigenlijk heel erg leuk. Je ontmoet er veel verschillende mensen, van een Zuid-Afrikaanse zakenman tot een Maori die slager was en Amsterdam geweldig vond. Het is heel gezellig, goedkoop en het is ongelofelijk wat sommige mensen voor je over hebben, zoals een auto helemaal opnieuw inpakken om ruimte te maken voor je backpacks. Aangezien we niet eens lang hebben hoeven wachten was dit echt een ideale manier van reizen.

In Whangarei zijn we naar een waterval gewandeld (en uiteraard gezwommen!), wat heel leuk was en hebben een cruise naar de Poor Knights’ Islands gedaan. Hier hebben we een paar uur gesnorkeld/gekajakt bij een natuurreservaat, met enorm veel vissen en koraal, dus dat was de moeite van het om 6 uur opstaan zeker waard!

Na 4 dagen zijn we op vrijdag wederom met een mooi bordje langs de weg gaan staan, om na 1,5 uur, 70 kilometer met 3 auto’s en misschien 2 minuten wachten, in Paihia uit te komen. Het is een klein maar heel toeristisch dorpje aan het strand in ‘the Bay of Islands’, wat volgens reisgidsen één van de toeristische hoogtepunten van Nieuw-Zeeland is. Het is eigenlijk een enorme baai met veel kleine en grote eilanden, stranden, toeristen en heel mooi weer. Er zijn veel cruises en rondvluchten om te doen (wij hebben een cruise voor morgen gepland staan) maar naast strandhangen is dat het eigenlijk wel. We hebben de eerste kerk van Nieuw-Zeeland nog even gezien in Russell en hebben wat cultureel belangrijke plaatsen bezocht (op het gebied van de oorlogen/vrede tussen de Maori en de Britten).

Overigens kunnen we nu eindelijk foto’s toevoegen omdat we voor de verandering eens goed en gratis internet hebben. Voorheen kon dit simpelweg niet omdat de wifi overal dramatisch was of anders onbetaalbaar, dus voor iedereen die ernaar vroeg: bij deze!

• 24 Februari 2013 - 09:33

De Latjes:

Mooi verhaal weer hoor! We zijn een beetje jaloers!

Fijne reis nog!

Greetz

• 24 Februari 2013 - 10:34

Elsbeth:

hahaha illegaal kamperen, nou nou, rebels:P Veel plezier nog;)! Kus

• 24 Februari 2013 - 11:27

Cor:

Mooie foto's. Vooral onder water. En hier sneeuwt het weer!!!!!

• 24 Februari 2013 - 12:36

Lucas:

Klinkt goed heren! Leuk om de foto;s er ook bij te zien, ziet er prachtig uit!

• 24 Februari 2013 - 17:50

Petra:

Pro české návštěvníky této stánky amatérský překlad:
    V sobotu 17. února po návštěvě WAIHEKE ISLAND jsme se pokusili v AUCKLANDu stopovat, abychom se dostali na sever. To se nám absolutně nedařilo, proto jsme se po hodině a půl vydali autobusem do WAIWERA, asi 50 km nad Aucklandem. Tam jsem se rozhodli přenocovat, což znamenalo postavit si stan na téměř opuštěné pláži v úkrytu mezi dvěmi stromy v místním parku ( ilegální). Byl příliv, takže jsme se s batohy a ostatním museli k našemu stanovišto přebrodit.
    Následující ráno jsme opět šli stopovat, výsledek byl mnohem optimistější. Po třech přestupech, asi 45 minutách čekání jsme se dostali o 150km dále do WHANGAREI, největšího města na sever od Aucklandu. Stopování bylo super. Potkáš tak rozdílné lidi, od jihoafrického podnikatele k Maorovi, který stále ještě vzpomíná na úžasného řezníka z Amsterdamu. Bylo to příjemné a levné a neskutečné vidět, co jsou někteří ochotní pro tebe udělat ( například nanovo vybalit a nabalit zavazadla, aby se k nim vešla i ty naše). Díky tomu, že jsme nemuseli ani dlouho čekat, byl to pro nás opravdu zcela ideální způsob cestování.
    Ve Whangerei jsme se došli k vodopádu a taky jsme v něm plavali!!!, bylo to vážně super. Další den jsme se lodí dostali na POOR KNIGHT´ISLANDS, kde jsme se pár hodin potápěli a jezdili na kajaku v chráněné přírodní oblasti, spousta ryb a korálů. Rozhodně to stálo za to vstát v šest!!!
    Po čtyřech dnech jsme pak opět stáli na cestě. Po hodině a půl, 70 kilometrech ve třech autech a asi dvou minutách čekání jsme dorazili do PAIHIA. Je to malá ale turistická vesnička na pobřeží u the BAY OF ISLANDS, což je jedno z turisticky nejatraktivnějších míst na Novém Zélandu. Je to vlastně velikánský záliv se spoustou malých a větších ostrůvků, pláží, turistů a s dobrým počasím. A s možností okružních plaveb a letů ( na zítra máme jednu z plaveb naplánovanou), ale to je tady kromě povalování se na pláži asi tak vše. Navštívili jsme nejstarší kostel na Novém Zélandu v RUSEELL a taky kulturní místa důležitá díky válkám/příměřím mezi Maory a Brity.
    Konečně se nám podařilo umístit fotky díky dobrému bezplatnému internetu. Dříve to nešlo kvůli wifi, neskutečně dramatické a drahé…., takže tím odpovídáme na otázku všem, kteří se ptali!

• 24 Februari 2013 - 19:38

Babička:

Užasné. Zdravím Vás chlapi oba.Držte se.

• 25 Februari 2013 - 12:39

MK:

Krásné fotky, krásná příroda, krásný výlet ... hodně štěstí na cestách, Vojtíšku.

• 25 Februari 2013 - 16:36

Hans & Annette:

Leuk jongens, de herinneringen komen weer boven. Hebben jullie ook de mooie geborduurde zitkussentjes in het kerkje van Russell gezien? The hole in the rock is ook een belevenis om er doorheen te varen! En natuurlijk bij Cape Reigna in Te Paki zandsurfen in de gigantische duinen: DOEN!
    Geniet ervan, groetjes Hans & Annette.

• 26 Februari 2013 - 10:40

Děda,babi,Demi:

Díky za nádherné fotky a podrobnou zprávu. Přejeme další krásné zážitky v teplíčku. U nás stále zima a sníh.

• 26 Februari 2013 - 12:14

Jack Van Der Velden:

Goede Middag Jongens,
    Ik zie wel dat het behoorlijk "Afzien" is daar aan de andere kant, geniet er nog van.

Jack van der Velden